söndag 8 november 2009

Svårt att varva ner

Häftiga operaföreställningar gör det svårt att varva ner. Så här sitter jag medan Anders sover skönhetssömn. Vi kommer kanske att vara i obalans i morgon?.......
"Yngre man svårt skadad i trafikolycka i Svärdsjö" läser jag på nätbilagan av Aftonbladet. Förvånar mig inte av många orsaker. Luftfuktigheten ute var ca 300% så det var inte lätt att se omgivningen vid bilkörningen från stan. Jag, som är äldre, anpassade farten efter sikten, men en yngre man kanske var ointresserad av det. Hur om helst: ljuset försvinner i detta blöta mörker men ljuset från mötande bilar slås sönder i tusendelar och blir otroligt bländande. Dessutom försämras mörkerseende med åldern, har jag kunnat konstatera. Så egentligen borde jag hålla mig hemma sådana här mörka novemberkvällar. Speciellt när det är lördag och många yngre Rambos är ute och kör. Men jag kunde inte hålla mig borta från Metropolitans föreställning så det var bara att lägga sig i "långsam körning hemåt i mörker och fuktighet" och vara tacksam över att komma helskinnad hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar