måndag 21 september 2009

Britas lingonchutney

Min älskade kusin Kerstin på västkusten bjöd på körsbärschutney när vi var på besök i augusti, som passade otroligt bra ihop med västerbottenost och även blåmögelost.
Jag har gått och grunnat på en lingonchutney sedan dess utifrån lingonglöggreceptet och testat ett hopkok i kväll. Det blev inte alls så tokigt. Kan funka som marmelad till ostkex, för den som tål att äta detta.

Jag tror att man ska lägga kryddorna i en stor tesil vid kokningen så att man slipper tugga på dem.

Min Lingonchutney idag.: (den kommer kanske att modifieras)
500 g lingon
2 dl strösocker
2 dl rödvin
4 msk rödvinsvinäger
6 kryddnejlikor
0,75 tsk hela kardemummakärnor
1 kanelstång
ca 2 msk maizena majsstärkelse

Blanda strösocker, vin, vinäger, kryddor i en kastrull. Rör om och låt blandingen koka i 5 min. Tillsätt bären och koka ytterligare 5-8 min. Red av med majsstärkelsen. Låt svlana.
Passar bra som marmelad till ost. Jag tror också att det kan passa till viltkött.
Varför inte testa. Det går säkert att förfina receptet.

3 kommentarer:

  1. Ost och kex är ju gott, viltkött med. Det verkar ju inte alltför komplicerat heller, när du är så gullig och provar hur vi skall göra. Tack för tipset och ha en trevlig helg!

    SvaraRadera