lördag 18 september 2010

Byter identitet

Stannar upp och inser: det är absolut nödvändigt att byta identitet! Från: "jag är svårt sjuk" via "jag har varit svårt sjuk" till att "jag är frisk". Jag memorerar det gång på gång och fyller mig med positiv energi. Jag har haft ett återbesök på onkologen och efter fem år har jag för första gången fått fritt från efterföljande ytterligare undersökningar. Det känns som en befrielse. Bara att njuta av läget och flytta fokus. Från sjukt till friskt, och detta så fort som möjligt.
Min kropp, själ och ande börjar också så smått inse att min Mamma dog mitt under "brinnande krig".
Börjar så sakteliga ta in Göran Tunströms citat:
"När mammor dör, då förlorar man ett av väderstrecken. Då förlorar man vartannat andetag, då förlorar man en glänta. När mammor dör, då växer det sly överallt."
Jag får ta det i efterskott, för jag hade redan då tappat väderstecken, andetagen och gläntorna och slyn växte hög. Men de kommer tillbaka. Nu försöker jag leva en stund i taget och fokusera på att jag kommer att klara av det. Det finns inget annat alternativ.
Jag har hittat uppbyggelse i att läsa Frida Darells bok "Guldvingar" och att lyssna på Marie Fredriksson. Vi delar en kunskap som Försäkringskassan inte har en susning om.

2 kommentarer: