torsdag 28 maj 2009

Hemma igen

Jag har varit långt borta från datorn ett tag nu. Först på pilgrimsvandring och sedan boende i fäbodstugan. Vi åkte dit Kristi Himmelsfärdsdagen och kom hem först i kväll. Ja, vi har visserligen varit förbi hemma både kväll och morgon under denna vecka för att byta kläder mellan jobb och stugan samt hämta vatten. Men annars har vi njutit av vistelsen där. I morse var det lite kallt. Bara 17 grader inne när jag vaknade och fem grader ute och blåst när jag skulle diska vid femtiden. Men jag kunde lyssna till orrspel, göken och en lom medan jag diskade ute och tittade ut över sjön. Och när jag väl var på jobbet kunde jag värma mig med en vetekudde.
Stunder framför brasan, hämta vatten i källan, utedass (som håller på att trilla omkull), lägga patiens på kvällarna och säga att man inte får gå och lägga sig förrän den gått ut osv.....
Nu har vi flyttat hem för att tvätta både oss och kläderna samt packa om väskorna för ett besök i Malung över helgen.
Livet känns lite skruvat just nu. Tiden går alldeles för fort. April och maj har bara susat förbi.
Jag har inte hunnit promenera så mycket den senaste veckan. Men har ändå kommit fram till Sundsvall. Helt otroligt. Så nu har jag hållit utkik efter Medelpads skogshare och gran en tid. Det dröjer väl inte så länge förrän jag är framme i Hudiksvall. Det ska bli spännande att komma dit. Den staden har varit viktig för mig på många sätt. Jag tänker mig att hälsa på Bitten i Näsviken. Jag ska njuta av hennes klokhet ett par dagar och dessutom Dellensjöarna, som jag älskar. Och sedan drar jag ner till Åsa i Bollnäs. Det ska bli kul att träffa henne igen!! Få se vad vi hittar på. Tar mig sedan ut till kusten och går vidare mot Gävle, där jag tänker mig ett stopp hos Birgitta.

1 kommentar:

  1. Låter ljuvlig med fäbostuga!
    Vi hade en stuga i ellöst land ända till 2003 eller 2004 när vi köpte vårt nuvarande hus.
    Det är kul att vara i en värld där primära behov är fokus. Vi hade lite fusk; solceller, elverk och gasspis med ugn... men ljuvligt var det. Var sak har sin tid, nu är det jätteskönt att vara här och nu.
    Kram

    SvaraRadera