söndag 21 februari 2010

Nostalgitripp

Tack vare Spotify kan jag ta en nostalgitripp till min barndom på 1950-talet just nu. Jag blir så tagen att tårarna rinner. Letade på Thory Bernhards och det blev som ett slag i magen. 1956 (tror jag) kom henne "Ann-Caroline". Vi hade ju ingen TV utan fick ägna oss åt andra saker. Vi sjöng mycket hemma. Denna sång var en av mina favoriter men jag fick inte till texten riktigt i början utan sjön "Ann-Caroline öppa di döööööj". Sjöman, Vildandens sång, Fiskarflickans sång , Famnen full utav solsken......Många av dessa gamla texter sitter som en smäck hos mig. Anders har många gånger häpnat över hur många texter jag kan, men det var ju en favoritsysselsättning. Ett par år senare var vi en hel hög med sångerskor under sommaren på fäbodvallen med en korg med visböcker, pinne i handen som mikrofon. Tina och Marina, Göingeflickorna............ När Elvis och Tommy var i ropet var vi också i full fart, då med stickor som gitarrer.
När jag letar på "Lyckobringaren" med Carl Jularbo rinner tårarna ännu mer. Där finns Pappa och hans dragspel så nära mig att det gör ont. Jag skulle gärna vilja lära mig att spela och föra dragspelstraditionen i familjen vidare efter Pappa och Farfar. Jag har försökt men min vänsterarm orkar inte med. Vem vet: kanske någon av barnbarnen tar över. Pappas fingrar klarar inte heller längre av att få till det. Men har jag tur så får jag en kväll i Grebbestad med Ingemar och Annika hos kusin Kerstin i augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar