söndag 23 januari 2011

"Lugna gatan"

Vilken lycka att sitta på balkongen och njuta av tjugosexgradig värme, en kopp te, fåglar som kvittrar, blå himmel, grönska och ljudet från en by som vaknar.
Och vilken lycka att vakna och upptäcka att klockan är sju och inte halv tre på natten. Jag njuter av att känna mig lite mer "normal".
Både Anders och jag är förvånade över den behändiga flygresan.Vi tyckte att det gick snabbare än vi tänkt oss. Vårt upplägg var nog superbra med "lugna gatan" från start till mål. Vi fortsätter i denna stil. Tog en "hemmadag" igår. En tur med moppen i byn för inköp av ägg, grönsaker, tonfisk, bröd, ost, smör plus solskyddskräm. Sedan middagssömn in i ett strömavbrott (vi vaknade av att det hade blivit så varmt i rummet, AC:n hade stannat), lite zoombi-tillvaro med uppackning och korsordslösande. Vårt vanliga lördagsförmiddagsnöje, att lösa Melodikrysset tillsammans med vännen A på Åland över nätet, fungerade också denna lördag men nu på eftermiddagstid klockan fyra. Tack datorn, som möjliggör denna samvaron, som betyder så mycket för mig.
Tack vare datorn och vår möjlighet till uppkoppling på detta superställe kan jag också hålla nödvändig kontakt med familjen hemma. Det gör det möjligt att slappa mera.
Vi avrundade gårdagen med att äta på Hen Chef efter bygatan. Anders och jag kom tillbaka till en önskan vi hade vid förra besöket här: tänk om det kunde finnas lite mer av detta hemma. En högst levande, livlig bygata på kvällarna, där folk går ut och äter, sitter till bords eller köper sin mat vid någon av alla de mobila försäljningsställena som finns. Så trevligt det skulle bli. Hemma sitter vi var och en och äter i vårt boende och går möjligtvis ut och äter vid speciella tillfällen.
Tack vare vårt "uteätande" fick vi möjlighet till trevlig samvaro med vår "granne" samt efter en stund vår lika trevliga värdinna.
Hos den "bofasta grannen" pågår morgontvätt för närvarande. Av ljudet att döma finns vattnet i en tunna och öses över kroppen med hjälp av skopa.
Efter en timme ute på balkongen ska jag nu gå in och ta dagens första dusch. Det lär bli fler. "Årets julklapp" för mig, äggkokaren, ska snart få träda i tjänst. Frukost för mig: kokta ägg med lite mandel och valnötter till. Anders byter ut nötter och mandel mot bröd och ost och sedan klara vi oss en stund. Vi smyger igång tillvaron här i vårt Paradis.

5 kommentarer:

  1. Ja visst har vi det bra Brita! Kram från granngår’n

    SvaraRadera
  2. Skönt att resan gick så bra. Njut nu i fulla drag av allt det mysiga.

    Kram Ethel

    SvaraRadera
  3. Oj vad jag längtar när jag läser det här! Fortsätt blogga!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det låter, ha det så bra!

    SvaraRadera
  5. Låter helt underbart. Om jag inte vore så flygrädd så...

    SvaraRadera