söndag 21 juni 2009

Härlig midsommar

En underbar midsommarflicka.

Malungsdräkt sydd av min farmor.
Två mysiga killar i sommarkvällen.






Efter nästan två veckor med mina underbara barnbarn går nog luften ur mig. Men bara tillfälligt, hoppas jag. Jag hämtar andan, tvättar sängkläder och låter axlarna falla ner till fotknölarna. Sedan tar jag nya tag.

Vi har övernattat som ansjovisar i en burk under helgen. Min första man T har tillbringat stor del av helgen tillsammans med oss. Det har också vår son J och hans familj gjort. Vi har ätit gott, hållit värmen inomhus stor del av helgen. Spelat kort på kvällarna (Hollywood) och av någon underlig anledning har jag legat nästan på topp under stor del av helgens spel.
På midsommaraftonen tog vi en tur till Svärdsjö gammelgård. Traditionellt firande med massor av männisor i sockendräkt. Vem som helst kan bli imponerad av att folket i bygden ställer upp så helhjärtat på att behålla traditionerna vid liv.
Nu är det tre veckors arbete som gäller innan jag tar ytterligare en veckas ledighet.

2 kommentarer:

  1. Ibland måste vi värna om våra Svenska traditioner, som midsommar. Tänka sig att vi är näst intill tvugna att äta sill, jorgubbar och andra godsaker. Vara vaken i sommarnatten så länge man bara orkar. Träffa släkt och vänner. Ibland är traditionerna nästan onödigt bra =). Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka bilder! Midsommar personifierad av folkdräkter. Det är Dalarna för mig.

    Hoppas du laddar om snabbt för nu kommer sommaren!

    Kram

    SvaraRadera