torsdag 17 februari 2011

Tidvatten och måne

Tack vare "nyvunna" vännen Hans kan jag studera en bra nätsida med uppgifter om tidvattnet här i Thailand och inser att jag kommer att behöva simma för att ta mig till min förmiddagspromenad. Köptrogna som vi är, hyr vi, dessa sista dagar av semestern, solstolar hos våra "vänner" på Nai Harn Beach. Och eftersom stranden delar sig i två delar på grund av en "kanal" spelar tidvattnet stor roll. När det är högvatten måste jag simma, när det är lågvatten, som igår efter lunch, kan man gå i vattnet men då är strömmen av vatten på väg ut i havet ganska stark. Ett nöje i sig att kolla vad som händer. Stranden ändrar sig hela tiden.
Månen är snart "full" och eftersom jag vaknade strax före fem kunde jag titta på den medan den försvann bakom berget. Jag skickade en hälsning med den till min stor-familj och alla vänner med samma hälsning som Mamma alltid sa: "Må´n e an samu var du än e"! (malungsmål = Månen är den samma var du än är)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar