söndag 12 april 2009

Glad Påsk!

Jag firar en skön påskhelg hos Pappa i Malung. På långfredagen åkte vi till Kvilselen, vårt fäbodställe i Malung. Där lyckades jag bl.a. gräva fram ute-eldplatsen och gjorde en härlig eld, så min lillasyster fick lite skönt varmvatten till disken.Sedan grillade korv och det smakar extra skönt att stå ute i den miljön och äta. Påskaftonen bjöd på strålande väder förutom lite blåst och det ser ut att bli en vacker dag också idag. Nu på morgonen är det minus 4,5 men jag sticker ändå snart ut på min sköna morgonpromenad. Jag njuter verkligen av att ha kommit igång igen med denna tidigare så etablerade vana. Hela dagen får ett annat ljus. Jag har dessutom tagit mig tillbaka till ordnad matplan, vilket gör sitt till för mitt mående. Min tacksamhet går extra mycket just nu till Bitten och Pernilla, som delat med sig av så många kloka kunskaper för att jag ska ha ett bra liv.
Tyvärr missade jag påskaftonsmiddagen hos Rakel (jag hade en trevlig sådan med Pappa, Anders och min storasyster och svåger i stället) men det finns chans att jag äter där i morgon i stället. Jag har nu sammanlagt gått 106,82 km sedan jag startade den 2 april, så jag bör befinna mig någonstans mellan Råneå och Smedsbyn. Jag gör mig ingen brådska utan går i den takt jag finner lämplig för dagen och med hänsyn till andra saker som ska göras. Passar i stället på att njuta av färden och tränar mig på att inte bli stressad av att nå målet så snabbt som möjligt. Det är för övrigt inte min avsikt med promenaden utan i stället att ta ansvar för att återställa kroppen i så gott skick som möjligt efter en lång utförsbacke.
När jag druckit ur mitt te tar jag en tur till kyrkogården och tittar om ljusen fortfarande brinner på Mammas grav och om blommorna har klarat nattens kyla. Det blir en promenad på drygt en mil och det blir en bra start före frukost. Jag har inga spikade planer på dagen för övrigt men vill njuta så mycket som möjligt av livet.

2 kommentarer:

  1. Vi är beredda!
    Kaffe och laxsmörgås är klart när du kommer. Gissar att du behöver något i magen. Kanske det är middagsdags? Då serveras grillat av något slag med en härlig sallad till det.
    Vi ser fram emot din ankomst!
    Kram
    P.S. Vi såg solen vid tvåtiden idag, Bakom slöjmoln... men dock.

    SvaraRadera
  2. Tack gode Gud att ni får se solen igen. Vi har njutit av den en hel del de senaste dagarna. Jag kommer till frukost. Kaffe och laxsmörgås blir toppen. Jag tar nog en liten rast hos er, pratar en stund om ditten och datten, tittar på lite bilder från Thailand så jag kan nog tänka mig att bli med på något grillat också. Jag har gått på ganska bra de senaste dagarna så jag kan behöva vila lite. Ta en dusch osv.
    Ser fram emot att träffa er.
    Kram och Glad Påsk!

    SvaraRadera